Mostantól nem csak a sofőr, hanem az autó üzembentartója is felelősségre vonható, ha az utasok nem használják a biztonsági övet – a szigorítás célja, hogy növelje az övhasználat arányát és csökkentse a közúti balesetek halálos következményeit.
A napokban hatályba lépett egy fontos közlekedési jogszabály-módosítás, amely alapjaiban változtatja meg a biztonsági öv használatával kapcsolatos felelősségi szabályokat. Az új rendelkezés értelmében immár nemcsak a sofőr, hanem az autó üzembentartója – egyes esetekben a használója – is felelőssé tehető, ha a járműben ülők nem kötik be magukat.
A módosítás célja a közlekedésbiztonság javítása. A Magyar Közlönyben megjelent rendelet indoklása szerint a hazai statisztikák továbbra is elmaradást mutatnak a biztonsági öv használatában az uniós átlaghoz képest. „A korábbi szabályozás kiskaput hagyott: sokan arra hivatkoztak, hogy nem ők vezették a járművet, így elkerülték a bírságot” – emelték ki a hatóságok. Az új szabály alapján azonban már nem lehet másra hárítani a felelősséget: a mulasztásért az autó üzembentartója vagy – például bérelt járművek esetében – a használója felel.
A büntetési tételek változatlanok maradtak:
- lakott területen belül 20 ezer forint,
- lakott területen kívül 30 ezer forint,
- autóúton vagy autópályán 40 ezer forint bírság szabható ki, ha valaki nem használja a biztonsági övet.
A hatóságok abban bíznak, hogy az objektív felelősség bevezetése ösztönzően hat az övhasználat növelésére, és hosszú távon jelentősen csökkentheti a közúti balesetek halálos áldozatainak számát.
„Ez a módosítás életeket menthet, és egyértelművé teszi: mindenki felelőssége, hogy biztonságban közlekedjen” – hangsúlyozta a jogszabály előkészítésében részt vevő egyik szakértő.
