Az, hogy egy közlekedési baleset anyagi káros, illetve sérüléses lesz, több dolgon is múlhat. Az egyik ilyen lényeges pont a passzív biztonsági eszköz (biztonsági öv, gyermekülés) használata, amely alapvetően meghatározhatja egy esetleges baleset kimenetelét.
Hazánkban számos vizsgálat bizonyítja, hogy a passzív biztonsági eszközök használata még mindig nem éri el az Európai Unióban mért 90 %-os átlagot. A rendőrségi közúti ellenőrzések tapasztalatai, továbbá a baleseti vizsgálatok is azt mutatják, hogy sajnos a gépjárművezetők és utasaik egy része tudatosan nem használja a járműbe szerelt biztonsági övet, sőt esetenként a gyermekek védelmét szolgáló biztonsági gyermekülést sem.

A Heves vármegye közútjain az idei év első nyolc hónapjában 442 fő szenvedett valamilyen sérülést közúti közlekedési balesetben. Ezen belül 17 fő vesztette életét, 131 fő szenvedett súlyos és 294 fő pedig könnyű sérülést. Az elemző-értékelő tevékenység során megállapítást nyert, hogy a balesetben megsérült 442 főből 84 fő nem használta a biztonsági övet (ez az összes sérült 19 %-a), azaz nem tettek meg semmit annak érdekében, hogy egy esetleges baleset során elkerüljék a sérüléseket. A 84 főből 6 fő elhunyt, 29 fő súlyos és 49 fő pedig könnyű sérülést szenvedett.
A balesetek megelőzésének legfontosabb tényezője az emberi figyelem, a sebesség helyes megválasztása, a tolerancia és a veszélyhelyzetekben a helyes cselekvés. A járműben ülők védelmét elsődlegesen az aktív biztonsági eszközök határozzák meg, ilyen például a jól működő fék- vagy kormányberendezés.
A létező legtökéletesebb aktív technikával felszerelt jármű vezetése során is bekövetkezhet a baleset. Ekkor kerülnek előtérbe a már említett passzív biztonsági eszközök, melyek szerepe a balesetek következményeinek befolyásolásában van, hiszen növelik a vezető és az utasok túlélési esélyeit.
A balesetek döntő többsége lakott területen belül történik. Nem igaz, hogy kis sebességnél, városi forgalomban nem érdemes használni a biztonsági övet. Felmérések bizonyítják, hogy 1-40 km/óra sebességnél a biztonsági öv nélkül utazók halálozási mutatója 2,5 szeresére nő a becsatolt övvel utazókhoz képest. Sokan úgy gondolják, hogy jól kitámasztott kézzel és lábbal is lehet úgy fékezni az ütközés pillanatában tehetetlen testet, ahogy az öv teszi. Ez egyértelműen tévhit! A felszabaduló hatalmas mozgási energiát végtagjaink nem képesek megfékezni. Ezzel szemben az öv az előre száguldó testet megfogja és visszakényszeríti az ülésbe. A kutatási eredmények tükrében a biztonsági öv használata esetén a személyi sérüléses balesetek számában és súlyossági fokában is jelentős javulás mutatható ki. Ez a megállapítás különösen igaz azokban a mai modern gépjárművekben, amelyek nagy részénél már alapfelszereltség a légzsák. Ez azonban csak akkor nyújt hatásos védelmet, ha a biztonsági öv be van kapcsolva. Ellenkező esetben a kirobbanó légzsák komoly sérüléseket okoz a tehetetlenül becsapódó testen.
A jelenleg életben lévő jogszabályok a hátsó ülésen utazóknak is kötelezően előírják az öv használatát. Ennek az az oka, hogy a járműben hátul helyet foglalókra is ugyanolyan veszélyek leselkednek, mint az elöl ülőkre, sőt esetleges előre repülésükkel veszélyeztetik az elöl utazókat is.
Ezúton kérünk minden közlekedőt, hogy gépjárművet vezetve vagy abban utazva lakott területen belül és kívül egyaránt használják a biztonsági övet, mert csak így van esélyük arra, hogy egy esetleges baleset során komolyabb sérülések nélkül szálljanak ki a járműből,
… mert mindenkit hazavárnak!
– Olvasható a Heves VMRFK prevenciós oldala bejegyzésében.