Megtartott az év első hivatalos sajtótájékoztatóját Vágner Ákos, Eger polgármestere. A téma a 2025-ös év költségvetése volt, de kitért más fontos témákra is, mint például a helyi adóbevételek alakulása, a közösségi közlekedés kérdése és az önkormányzat előtt álló megoldandó súlyos problémák és feladatok.
A Városháza 2-es tárgyalójában tartott sajtótájékoztatót ma péntek délelőtt Vágner Ákos, Eger polgármestere. A sajtóesemény témája az új városvezetés és az önkormányzat által elvégzett munka volt tavaly október elseje óta. A városvezető többek közt elmondta, munkájukat alapvetően az önkormányzati törvény szabályozza, amely egyértelműen rendelkezik arról, milyen kötelező feladatai vannak egy önkormányzatnak – többek közt ide tartozik a településfejlesztés, településrendezés, a települési környezet tisztaságának biztosítása, az intézmények működtetése, illetve az oktatás-nevelés is.
Külön kiemelte a közbiztonság kérdését, amely mint fogalmazott, kiemelt téma Egerben, és éppen ezért az október óta eltelt időszakban rendezték a közterületfelügyelők bérezését és terveik szerint a létszámukat is megnövelik majd a jövőben.
Külön kitért a polgármester a közösségi közlekedés kérdésére is. Ismertette, az önkormányzat szerződéses jogviszonyban áll a Volánbusszal, és sajnálatosan nem csak lakossági, de képviselői oldalról is számos visszajelzést kapnak mind a menetrendben jelentkező hibák, mind pedig a buszok tisztasága okán. A problémákat ismerek, folyamatosan dolgoznak ezek megoldásán.

Az önkormányzat száz százalékos tulajdonában áll az EVAT-cégcsoport, melynek zászlóshajója maga az EVAT Zrt. Az október 3-ai alakuló közgyűlésen annak érdekében, hogy a cégcsoportot új strukturális alapokra helyezhessék megszüntették a cégcsoportot eddig vezető igazgatósági rendszert, és egy új, a vezérigazgató kezében összpontosuló egyszemélyi irányítási rendszert alakítottak ki annak érdekében, hogy a cégcsoport vezetése és a feladatok ellátása gyors és hibamentes lehessen. A városvezető más céges ügyekről is beszámolt. Elmondta, a novemberi közgyűlésen létrehozták városunk új fejlesztési vállalatát, az Eger Fejlesztési Ügynökséget, ám az Egri Kistérségi Többcélú Társulás fennmaradása továbbra is kérdéses ügy.
Vágner Ákos elmondta, az önkormányzat helyi adóbevételek és normatív támogatásból működik. Kap a város pl normatív támogatást a közvilágításra, méghozzá éves szinten 147 millió forintot, miközben a rendszer működtetése évi 600 milliójába kerül a városnak. Az adóbevételek kapcsán elmondta, az iparűzési adó – azaz a HIPA – amely a város legerősebb adóbevételi lábát adja egyre csökken. Az előzetes számítások alapján Eger 2025-ben összesen mintegy 1 milliárd forinttal kevesebb adóbevételhez jut majd hozzá. Annak érdekében, hogy ezt a problémát orvosolni lehessen, a polgármester szerint támogatni szükséges az újonnan Egerbe települő vállalkozásokat.
Bevételt kell növelnie Egernek és utol kell érnie a többi megyei jogú várost úgy, hogy a vállalkozások számát gyarapítani kell és segíteni kell őket.
– emelte ki a településvezető. Hozzátette: Eger egy főre jutó adóerő képessége 82 ezer forint, míg Füzesabonynak 83 ezer, Maklárnak 432 ezer, Demjénnek 198 ezer forint.
Az önkormányzati intézmények gazdasági átvizsgálását már tavaly decemberben elkezdték a költségvetés mielőbbi kialakításához és a meglévő problémák feltérképezéséhez. A bekért adatok alapján arra a döntésre jutottak, hogy alapjaiban kell megváltoztatni az önkormányzat jelenlegi működését. Hozzátette: véletlenül sem panaszkodni akar, a városvezetés folyamatosan dolgozik, hiszen azért jöttek ide, hogy más szemléletmóddal de megoldják a problémákat.
Én magam is azért érkeztem ide, hogy menedzser szemlélettel vigyük ezt. Talán látszik is, az a fő célunk a testülettel, hogy beindítsuk az önkormányzatot. Az egrieknek a valós igényeit kielégítsük, de ez nem fog gyorsan menni. Szisztematikus munkát kell végeznünk ebben az évben, és vannak olyan területek, ahol már rövidtávon is tudunk eredményt elérni.
– zárta sajtótájékoztatóját Vágner Ákos polgármester.