Jelentős változás lép életbe 2025. február 1-jétől a lakcímbejelentési ügyintézés területén, amely érinti a lakcímkártyák kiállítását és az ezzel kapcsolatos adatkezelési folyamatokat. A Portfolio cikkéből származó információk szerint az új szabályozás értelmében az eddig a jegyzők hatáskörébe tartozó lakcímbejelentési eljárásokat kizárólag a járási hivatalok fogják ellátni.
A módosítás értelmében február 1-jétől a lakcímbejelentési eljárások már csak a járási hivatalokban végezhetők el. Fontos részlet, hogy bármely járási hivatal fogadja az új lakcímbejelentéseket, azonban a lakóhely vagy tartózkodási hely módosítása már csak az illetékes járási hivatalban lesz lehetséges.
Fizetőssé váltak az okmányok
Egy másik jelentős változás, hogy februártól az eddig ingyenes személyazonosító igazolványok és lakcímkártyák kiállítása díjkötelessé válik. Az új okmányok díja egységesen 3700 forint lesz. Amennyiben valaki a postai kézbesítést választja, további 2000 forintos költséget kell fizetnie.
A személyi igazolványok díjának körüli félreértések
A személyi igazolványok fizetőssé tételéről először 2024 decemberében jelentek meg hírek, de a Kormányzati Tájékoztatási Központ akkor még cáfolta a sajtóértesüléseket. A közleményük szerint az okmányok kiállítása lejárati idő esetén továbbra is díjmentes marad. Csak a lejárati időn belüli elvesztés vagy más okból történő pótlás esetén kell fizetni. Ennek ellenére december 31-én megjelent a rendelet, amely rögzíti a februártól érvényes díjszabásokat.
Inflációkövető díjak jöhetnek 2026-tól
A rendelkezések szerint 2026-tól az okmányok kiállítási díjára inflációkövetést vezethetnek be, bár ennek alkalmazása nem lesz kötelező. Ez azt jelenti, hogy az okmányok kiállításának díja évente változhat az infláció mértékétől függően.
Mire figyeljünk az új szabályozásokkal kapcsolatban?
- Ügyintézés helye: Február 1-től kizárólag a járási hivatalokban lehet intézni a lakcímbejelentési ügyeket.
- Díjak: A személyazonosító igazolványok, lakcímkártyák és útlevelek kiállítása díjköteles lesz.
- Költségek: Az alapdíj 3700 forint, a postai kézbesítés további 2000 forint.
- Adatmódosítás: Az adatok módosítása csak az illetékes járási hivatalban lehetséges.
A változások célja a hatékonyabb ügyintézés és a közigazgatási folyamatok egységesítése. Az érintetteknek érdemes előre tájékozódniuk az új szabályokról és a várható költségekről.