„Hivatalos” buszos szelfi jelzi amiről elfelejtettek szólni: idén is marad az ezer forintos bérlet

2021. december 6-án jelentette be Mirkóczki Ádám polgármester nagy csinnadratta mellett, hogy Eger hazánk első olyan megyeszékhelye, ahol a helyi lakosoknak ingyenes lesz a helyijáratú tömegközlekedés. A kedvezményes bérlet megteremtése azóta is állandó vita forrása a városban, rengetegen örülnek neki, míg legalább ennyien aggódnak amiatt, hogy ez az óriási mértékű kedvezmény soha nem látott gazdasági terhet ró az önkormányzatra – mindezt puszta politikai haszonszerzésből.

Egy biztos, ahogyan tavaly, idén is marad az ezer forintos bérlet. Ez most, január 6-án már biztos információ. De, hogy erről kiknek lett szólva mondjuk december végén vagy éppen az újév első napjaiban, na az már egy érdekesebb kérdés. Ugyanis jószerével senkinek.

Január 2-án kígyózó sorok álltak a Volánbusz Zrt. városi pénztárai előtt. Az egriek a 2024-es kedvezményes utazásra jogosító bérletüket szerették volna megváltani a társaságtól. A rengeteg sorban álló ember egymással beszélgetett, a társalgásokból pedig egyetlen információ volt, ami egyértelműen kiviláglott:

fogalmuk sincs, idénre is jár-e az ezer forintos bérlet, ahogyan erről a Volán sem tudott nekik biztos információt adni.

Kígyózó sor a Felsővárosban a Volán pénztárainál. Fotó: Selim Etkar // EGERBEN HALLOTTAM

Információink szerint ugyanis az önkormányzat vezetése sem decemberben, sem azt megelőzően nem adott a Volánnak egyértelmű tájékoztatást arról, tervezik-e fenntartani a kedvezményes bérlet rendszerét és kell-e azzal foglalkoznia a busztársaságnak a 2024-es év elején is. Sőt, kis kutakodás után az is egyértelműen látszik, hogy az ún. városvezetés sem decemberben, sem azt megelőzően semmilyen fórumon nem beszélt arról, hogy marad-e a kedvezmény. Nem úgy, mint tavalyelőtt, 2022. decemberében, amikor Facebook posztok egész garmadája szólt róla, hogy 2023-ban is marad a polgármester és alpolgármesterei nevével fémjelzett kedvezményes bérlet. 2023 év végén azonban semmi, csak néma csend.

Egyetlen alkalommal beszélt csupán a városvezetés a témáról, igaz, akkorsem nyilvánosan. A polgármester és a város jegyzője által összehívott évvégi önkormányzati vacsorán a vári 1552 Étteremben Minczér Gábor alpolgármester – jobb híján, hiszen a polgármester ismét elfelejtett megjelenni a rendezvényen… – a jelenlévő cégvezetőknek, intézményvezetőknek és városházi irodavezetőknek azt ecsetelte, milyen óriási fegyvertény a város vezetésének kezében, hogy tető alá hozták ezt az ezer forintos bérletrendszert.

Talán sosem derül ki, hogy Minczér alpolgármester munkaköri kötelességének tekinti-e Mirkóczki polgármester dublőrének szerepét, mindenesetre hősiesen látja el a feladatot immár 4 és fél éve. Fotó: Minczér Gábor // Facebook

No, de ki fizeti majd a számlát?

Valóban, a kedvezmény megléte a maga nemében jelentős tény, persze nem árt figyelembe venni azokat a szakmai tényeket, amelyek ennek finanszírozása mögött felsejlenek. A Volánbusz Zrt. felé fennálló óriási, mostanra feltehetően bőven 1 milliárd forint felett járó veszteségfinanszírozás és az ingyenes bérlet kapcsán felmerülő ÁFA finanszírozásának problémája ugyanis mind olyan buktató, melyeket az önkormányzat jelenleg félrenézve görget maga előtt, és amelyek a közeljövőben óriási gazdasági katasztrófát idézhetnek elő a város életében, ha nem sikerül időben kezelni azokat.

Száz szónak is egy a vége: a városvezetés ismét elfelejtette tájékoztatni a várost és a nagyérdeműt, de még a partner vállalatot is arról, hogy marad a bérlet. Persze a helyzetet végül kezelték a Volánnál. Lassan, de biztosan mindenki hozzájutott a bérletéhez és végszóra január 5-én megérkezett a városvezetés – ezúttal Farkas Attila alpolgármester képében – nagyformátumú és minden részletre kiterjedő tájékoztatása is az ügy kapcsán:

egy buszon készült szelfi, melyet az alpolgármester a privát Facebook oldalára tett ki.

Farkas Attila alpolgármester a buszon. A látvány, mely minden lelkében zaklatott egri választópolgárt azonnal megnyugtatott az új esztendő ötödik napján. Fotó: Farkas Attila // Facebook

A bejegyzést olvasva félő, hogy az alpolgármester tényleg elhiszi hogy valóban 1.000 forint a költsége az éves buszbérletnek, mivel úgy reklámozza bejegyzésében, mintha a városvezetés feltalálta volna a spanyolviaszt. Valójában inkább politikai szemfényvesztés ez, mint sem csoda, hiszen sem az üzemanyag, sem sofőrök bérköltsége, de még a buszok ára sem lett kevesebb a „csaknem ingyen” buszbérlet bevezetéséből.

A tényszerűség kedvéért a valóság az, hogy nem azok fizetik meg a bérlet valós árát akik megveszik azt, hanem minden egri polgár, egységesen. Akár használja a buszközlekedést, akár nem. Hiszen az ügyleten keletkezett veszteséget, a városvezetés az önkormányzat költségvetéséből finanszírozza. Hogy ez pontosan mit jelent a gyakorlatban, később egy részletesen írásban kifejtjük majd azon olvasóink számára is, akik kevésbé járatosak az önkormányzati gazdálkodás kusza világában. Addig azonban az egyszerűség kedvéért fogalmazzunk úgy, így kevesebb pénze marad az önkormányzatnak az utak-járdák felújítására, a városüzemeltetési közszolgáltatásokra, a sport és a kultúra támogatására, az óvodások ebédjére stb.

Természetesen a javak és források elosztásában a hatalmon lévőknek van lehetősége önállóan dönteni, azonban mindezt úgy kommunikálni mintha a bölcsek kövét találták volna meg, nem több, mint silány csúsztatás.

Innentől már csak két kérdésünk van:

  1. Mégis mi a fenének kötött az önkormányzat egy évi több milliós rádió és újságszerződést kapkodva tavaly decemberben, ha arra is képtelenek, hogy az ilyen fontos, köztájékoztatást igénylő ügyeket megosszák a lakossággal?
  2. És ha már arra is képtelenek, hogy időben tájékoztassák a város lakosságát és a partnercégeket (a város képviselőit vagy éppen a Közgyűlést már hagyjuk is…) a szándékaikról, akkor nem lehetne, hogy legalább ilyenkor kimaradjon a bejegyzésekből az a nettó hazudozás, miszerint bárki is el akarná venni ezt a bérletet?!